Semua Guru sebagai Guru Disiplin - di mana kita?

Mengikut Surat Pekeling Ikhtisas(SPI) yang dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran seperti pada SPI Bil. 8/1968, SPI Bil. 9/1975, SPI Bil. 10/2001 ada menyebutkan bahawa tugas dan tanggungjawab guru dalam pengawalan disiplin di sekolah. Berdasarkan kandungan dari SPI Bil. 10/2001 itu, jelas dinyatakan pada tajuknya Semua Guru adalah Guru Disiplin. Sudah semestinya satu-satu pekeliling yang dikeluarkan mempunyai tujuan tertentu dan kita sebagai penjawat awam atau lebih khusus lagi sebagai seorang guru mempunyai tanggungjawab untuk memastikan arahan pada pekeliling tersebut dipatuhi.
Dalam keadaan sebenarnya di sekolah ketika ini, dengan kesibukan kita melaksanakan tugas dan tanggungjawab kita sebagai seorang guru, di mana kedudukan dan peranan kita sebagai guru disiplin? Beberapa persoalan  yang kita perlu jawab sendiri untuk menentukan peranan kita sebenarnya.
Adakah kita sedar bahawa sebagai seorang guru kita berperanan sebagai guru disiplin?
Adakah kita tahu jenis-jenis kesalahan disiplin?
Adakah kita sentiasa menegur pelajar yang melalkukan kesalahan disiplin yang ringan? yang berat?
Adakah kita melaporkan kepada Ketua Guru Disiplin atau pihak pentadbir sekiranya dapat mengesan pelajar yang membuat kesalahan disiplin?
dan berbagai persoalan lagi tentang disiplin.
Adalah dirasakan sekiranya semua guru benar-benar berperanan sebagai seorang guru disiplin seperti yang termaktub dalam SPI, masalah salah laku disiplin pelajar-pelajar kita akan dapat dikawal sepenuhnya dan langsung tidak memberi peluang kepada pelajar kita melakukan salahlaku disiplin. Kita telah sedar sesungguhnya 'Disiplin Itu Kunci Kejayaan', oleh itu sudah semestinya kita dapat berperanan dalam satu pasukan bagi memastikan faktor disiplin itu dapat meningkatkan prestasi akademik, kokurikulum dan sahsiah pelajar kita.
Ayuhlah kita bergerak bersama ke arah yang lebih baik, positif dan mencapai sesuatu yang luar biasa.
0 Responses